עשרת הכללים לזכיין
עשרת הכללים לזכיין: מה מומלץ לעשות כאשר בוחרים רשת לזכיינות
בשנים האחרונות רבים מאתנו נוהגים לפזול לכיוון של עסק עצמאי. הסיבה לכך היא הרצון לפרוץ גבולות של עצמנו, ולהוביל תחום חדש בחיינו בתוך מציאות תחרותית. השיטה הנכונה כיום היא זכיינות, המאפשרת לרוכשים לקחת חלק מהצלחתה של רשת. אך האם כדאי לקפוץ על כל הזדמנות? הנה מספר דרכים לדעת מה נכון לעשות ומה פחות.
תחום הזכיינות הפך בשנים האחרונות לאחד מהחמים ביותר. עם הגדילה של רשתות המתעמקות בתחומים ספציפיים, והוצאתם מתחום הניהולי של בעליה, ניתן יהיה לייצר הרבה מאוד רווחים פסיביים, שידרשו התערבות מינימאלית. זכיין הופך לכזה כאשר הוא רוכש זכויות בסכום השקעה חד פעמי. במסגרת הרכישה ניתנת הזכות לעשות שימוש בשם, ולמכור את המוצרים הרלוונטיים ללא פגיעה בזכויות.
כלל ראשון: לבחור תחום הנוגע לכם
אחת מהטעויות בעת רכישת זכיינות מרשת, נוגעת לאופן בחירת התחום. זכיינות נועדה לכל אחד, אך לא תמיד תתאים לרבים אשר מעוניינים בה. בחירת התחום הרלוונטי צריכה להיעשות בהתאם לרצונות אישיים וראייה לטווח הרחוק, אך יש צורך להתחשב גם במה שנוגע לליבו של כל רוכש. התעסקות עם תחום שרחוק מאתנו עלול להיות מתכון לצרות, ולגרום לדעיכה במוטיבציה.
על הזכיין לדאוג למלא אחר השאיפות הפנימיות שלו, ולייצר תכנית עסקית מסודרת שתתאר השלבים עד ליצירת רווחים ראשוניים. מדובר בהליך מורכב באופן יחסי, אבל בשיתוף פעולה מול הרשת ניתן להפוך אותו להרבה יותר יעיל.
כלל שני: לא להיכנע ללחצים
לעיתים אנו נוהגים להתייעץ לפני כל פעולה אותה אנו מבצעים. זה נכון בהכרח גם לפני קיום הליך של רכישת זיכיון, שהינו אחד המשמעותיים בחיינו. לפני שנוהגים לערב כל אחד בהחלטות שלנו, חשוב לא להיכנע ללחצים. אם אתה לא סגור על רכישה, מומלץ לא לבצע אותה. ליום שאחרי יש השלכות כלכליות באם נתחרט לאחר סגירת עסקה ואיש לא רוצה לשאת בנזק.
על מנת לבצע את הליך הרכישה בצורה הטובה ביותר, רצוי להסתמך על יועץ חיצוני אובייקטיבי שיאיר את פנינו באשר לזכויות והחובות של כל אחת מהרשתות בהן תתעניין. זכור, הליך המונע מלחצים סביר כי לא יצליח לשאת עמו פרי לאורך זמן.
כלל שלישי: להיצמד לתקציב שלנו
כל אחד מגיע לתוך הליך הרכישה, כאשר באמתחתו תקציב הנוגע לרכישה עתידית. לעיתים ניתן יהיה לבצע זאת לבד, אך רבים גם ינהגו בשותפות עם זכיין נוסף. הדרך הנכונה אינה ודאית, וכל זכיין יוכל לקחת את הרצונות שלו לכיווניו שלו. עם זאת, כאשר התקציב נמוך בהרבה, שני שותפים ואפילו קבוצה יהוו פתרון ראוי שיאפשר רכישה.
כלל רביעי: אסור להסתנוור מהצלחה
רשת מצליחה צוברת הרבה מאוד תודעה והכרה תקשורתית. יעידו על כך שלל רשתות אשר הובילו מהפכה בתחומן. כמעט כל אחד היה מעוניין לקחת חלק פעיל מההצלחה הקיימת, וסביר כי יבחר ברכישת זיכיון על פי כמות האהדה לה זוכה הרשת. עם זאת, חשוב לא להכניס את אלמנט ההצלחה במקום ספציפי לשקלול הסופי בהחלטה, ויש לבדוק היטב את האזור האסטרטגי בו נהיה מעוניינים להקים את הסניף. מי שמסתנוור ממצב רגעי, עלול לסבך עצמו בכך שיהיה חלק מטרנד חולף.
כלל חמישי: ללמוד את הנוסחה הכללית
הצלחה פירושה לעשות את כל הפעולות שיובילו אליה בצורה הנכונה ביותר. לכן, העבודה רק מתחילה בביצוע את הליך רכישת זיכיון. מדובר ביצירת המשכיות של רשת קיימת, והליך השימור עלול להיות מסובך במיוחד. מי שמגיע עם היסטוריה ניהולית כלשהי, יוכל להקל על עצמו את המשימה, אך עדיין תידרש הדרכה מסודרת מטעם הרשת עצמה שתעזור לנו לנהל על פי נוסחה קיימת. שחזור נכון של הפעולות יוביל מבחינתה של הרשת לסניפים נוספים, ולכן האינטרס להשקיע נובע מצד שני הצדדים המעורבים.
כלל שישי: חובת העמידה ביעדים
רשת קיימת דורשת מהזכיין להיות כפוף לנהלים אותם יצרה, במטרה לייצר אחידות בכל הסניפים. המיתוג חייב להיות זהה וכן התפריט, המותגים, וכלל השירותים המוצעים. במידה וזכיין לא יעמוד בתנאים אלו, עלולה הרשת לקנוס אותו. את ההדרכה באשר לנהלים חשוב להעביר ביסודיות לכל הצוות עמו עובדים בשותף.
כלל שביעי: חובת הדיווח תמנע תקלות
כחלק מהסכם זכיינות, הרשת מעוניינת לספק לזכיין חממה טובה ולהעניק לו עזרה במציאת מקום אסטרטגי, הקמת הסניף, הדרכת עובדים ותפעול שותף של הסניף. בתמורה יהיה צורך לבצע שקיפות מלאה ולדאוג כי לא ייעלמו פרטים בנוגע להכנסות. הרשת זוכה לקבל תגמול חודשי מכל זכיין בהתאם למחזור המכירות, ואי סדרים בכך עלול להוביל לקרע בין הזכיין לרשת.
כלל שמיני: ראיה לטווח רחוק
השקעה בזכיינות של רשת תהווה את הפתרון העסקי הנכון ביותר, לייצור הכנסה ממותג מצליח. על מנת שזה יתקיים יש צורך לקיים הליך ברור עצמי, המביא אותנו לסף מוטיבציה אותו אנו רואים גם לטווח הארוך. אי ראייה לטווח ארוך עשוי להוביל למיצוי מוקדם מהצפוי, ואף זכיין לא היה רוצה שהתסריט הזה יתממש.
כלל תשיעי: ניהול עובדים נכון
העובדים שלכם הם הפרנסה החודשית שלכם, וטיב השירות אותו הם מעניקים ישפיע במידה ניכרת על מחזור ההכנסות. על מנת להפיק את המיטב מהצוות, יש צורך להדריך אותם בצורה הטובה ביותר. ההדרכה הראשונית תתקיים מהרשת עצמה, ולאחר מכן היא תעבור בשושלת בין הנציגים והמנהלים.
כלל עשירי: להשתדל ליהנות מההליך
המעבר משכיר לעצמאי טומן בחובו חששות לא קטנים. על מנת להביא את הרצונות שלנו לידי ביטוי, נדרש להעצים את החוויה ולהפוך אותה למהנה. זאת בזכות כניסה לתחום המעניין אותנו, ודאגה כי זה יתרגם את הכול לכדי הצלחה.