מהי זכיינות
היא רכישת הזכות לנהל ולהפעיל בית עסק פרטי מטעם מותג מוכר וגדול. בשיטת הזיכיונות יזמים פרטיים פותחים סניף אחד או יותר תחת שם המותג, ומשמשים כנציגים שלו לכל דבר ועניין. התקשרות עסקית מסוג זה מותנית בקיום הנהלים וההנחיות של מעניקת הזיכיון כפי שהם מופיעים בתיק הזכיינות ובנהליו. היתרונות והחסרונות של רכישת זיכיון רכישת זיכיון לשימוש במותג גדול ומוכר מעניקה יתרונות רבים ליזם והן למותג עצמו. היזם מקבל את הזכות לעשות שימוש במותג קיים בעל מוניטין ובחלק מהמקרים יוקרה. היבט זה חוסך ליזם את הצורך למתג את העסק שלו ולמצב את עצמו בשוק, שכן הוא מייצג עסק גדול וקיים. עסק גדול וקיים כמו הרשת או המותג, הוא עסק מצליח שפיתח עם השנים מוניטין, נהלי עבודה ושיטות עסקיות יעילות. הזכיין מקבל על עצמו את החובה לקיים את הנהלים והשיטות הללו, וזהו יתרון גדול עבור יזם שאינו מעוניין ללמוד מאפס את הדרך להצליח בתחום שבחר, ומעדיף לרכוש במרוכז כלים בעלי הצלחה מוכחת. הרשת, או המותג, חוסכים את הצורך להשקיע כספים בהרחבת הרשת. חברה בין לאומית, למשל, יכולה לעקוף את הקשיים הכרוכים בכניסה לשווקים חדשים וזרים, שכן יזמים מקומיים המכירים את השוק המקומי יוכלו לעשות זאת בשמה באמצעות הזיכיון.
תיק זכיינות
תיק הוא מסמך המפרט את התנאים והנהלים של הסכם הזיכיון בין היזם להנהלת הרשת. הסכם זה קובע את מידת החופש שתוענק לזכיין בניהול העסק. התנאים עשויים להיות מפורטים מאוד ולקבוע כל היבט בעסק עד רמת רוחב המדפים וכמות הסחורה מכל סוג במלאי, והם עשויים להיות גמישים יותר ולהעניק חופש פעולה מסוים ליזם. כמעט בכל המקרים רשתות מותגים ינסו ליצור מראה אחיד לסניפים השונים, והדבר יבוא לידי ביטוי בתפריט, במחירון ובמלאי, אך לעתים קרובות גם בצבעים ובעיצוב החלל של העסק. חריגה מהנהלים ומהתנאים לקיום הזיכיון מהווה הפרת הסכם ועשויה להוביל לביטול הזיכיון. דמי זיכיון ותמלוגים חודשיים הסכמי זכיינות כרוכים בדרך כלל בתשלום דמי זיכיון וכן תמלוגים חודשיים למעניקת הזיכיון. התשלום החד-פעמי הוא עבור הזכות לפתוח עסק תחת שם המותג, והתמלוגים החודשיים מהווים את החלק ברווחים המגיע למעניקת הזיכיון עבור השימוש בו. הפרטים הסופיים של הסכם הזיכיון עשויים להיות קבועים מראש או להיקבע במשא ומתן בין הזכיין למעניקת הזיכיון. בשלב המשא ומתן היזם מבצע הערכה של העסקה ובוחן האם ההשקעה של רכישת הזיכיון (המתווספת להשקעה הדרושה להקמת העסק עצמו) והתמלוגים שמעניקת הזיכיון דורשת משתלמת וצפויה לשאת רווח. רשתות מובילות הפועלות בשיטת הזיכיון רשתות רבות בישראל פועלות בשיטת הזיכיונות. בין הרשתות המצליחות ניתן למנות את רשת הגלידריות ד"ר לק, רשת המוצרים לבעלי חיים פט-ביי, רשת בתי הקפה גרג, חברת התיווך האמריקנית רימקס, רשתות האופנה ג'אמפ, ml, YOOP, GRIP ועוד זלמי מתאימה זכיינות
היכולת האישית לוותר על עצמאות
חוזה זכיינות הנערך בין רשת מזכה לזכיין שנמצא מתאים לתנאים שמעמידה אותה רשת, מחייב את הזכיין ליישר קו עם כל מה שהרשת דורשת ממנו. מצד אחד הרשת מעניקה תמיכה ברמה גבוהה ביותר, כך שהיא מאפשרת לזכיין לא לעמוד לבד מול כל הקשיים שעסק חדש יכול לייצר. אך מצד שני היא גם מכתיבה לזכיין דברים מהותיים, כמו כיצד ייראה הסניף שלו, מהיכן הוא ירכוש את חומרי הגלם, ועד כמה הוא יצטרך לשלם סכומי כסף המהווים את חלקו בפרסום הרשתי למשל. זכיינות היא שיטה ייחודית שבה נקשרים שני צדדים בסוג מיוחד של התחייבות הדדית, אך אין הם הופכים לשותפות עסקית במובן המוכר של המילה. לכן זכיינות מתאימה למי שאין לו בעיה לעבוד תחת תנאים שמוכתבים לו ותחת ביקורות הנערכות בסניפו ע"י הרשת המזכה. אלו הם רק חלק מהתנאים שמעמידה הרשת, כך שבעת בדיקת החוזה, אם מחליט אדם מסוים כי סך התנאים גדול יותר מהעצמאות שהוא דורש לעצמו, כנראה ששיטה זו אינה מתאימה לו.
הרצון להבטיח את הצלחת העסק - לימודי מנהל עסקים
כחלק מהמחשבה על התאמת שיטה של זכיינות לאיש עסקים מסוים, חשוב לקחת את הנושא החשוב ביותר בכל הקמת עסק שהוא. נושא זה מציג את הדבר שחושש ממנו כל בעל עסק, והוא הסיכון שהוא לוקח על עצמו ברגע שהוא הופך לעצמאי ומנסה להגשים את חלומו ולבנות עסק מצליח ומשגשג.
מבלי להיכנס לסטטיסטיקות, הרי שכולנו יודעים עד כמה קשה לנהל עסק עצמאי, ובפעמים רבות אנו רואים כיצד עסקים וחברות בסדרי גודל שונים קורסים להם, לעתים אף בצורה מפתיעה ומהירה. זכיינות מאפשרת לבעל עסק ליהנות מהקטנה משמעותית של הסיכון שהוא לוקח. זאת מאחר ונקודת הפתיחה שלו היא הרבה יותר חזקה משל מי שמקים בעצמו עסק שאינו בעל שם מותג מוכר, או כזה שבו באופן טבעי צריך לחפש ספקים, לגייס ולהדריך עובדים, להכיר את סוגי המוצרים שכדאי למכור, לפרסם בצורה הנכונה, ולדעת לנהל את המערכת הכספית של העסק.
כניסה חלקה יותר לעולם העסקים
זכיינות היא שיטה חשובה, המתאימה מאוד למי שמעוניין למצוא מאחוריו רשת מזכה איכותית ומקצועית שאינה מפסיקה לרגע לתמוך בו. אין זה אומר כי אותו איש עסקים הוא כזה שאינו יכול, או חושש מאוד, להסתדר לבדו, אלא שמבחינתו שיטה זו יכולה לפנות לו זמן בכדי לקדם עסקים אחרים שיש לו, או להעניק לו שקט נפשי ויותר זמן עם המשפחה למשל.
זכיינות גם יכולה להתאים למי שרואה את עצמו כמתחיל בתחום העסקים, כך שהוא מנסה ללמוד כמה שיותר מהחברה המזכה שאיתה הוא יוצר קשר. לאחר מספר שנים במסגרת חוזה זכיינות מסוים, יכול אותו אדם לפתוח לעצמו עסק פרטי ולהשתמש בידע שרכש בצורה מקובלת והוגנת באותה עסקת זכיינות שבה היה קשור. מי שחושב כי לעולם לא יוכל להרגיש בנוח כשמתנים לו תנאים או כשבודקים אותו, לא יוכל ליהנות משיטה זו לעולם.
קוד אתי לזכיינות
מהו וכיצד הוא מסייעאתיקה היא דבר חשוב בכל תחום "שיתופי" בחיים, ואם ניתן ליהנות ממנה גם בתחום העסקים, הרי ששני צדדים המתקשרים ביניהם בעסקה כלשהי יכולים להיות בטוחים שהם אינם לוקחים סיכונים מיותרים. בעזרת קוד אתי, זכיינות הופכת להיות כזאת שמציגה אחוזי הצלחה גדולים הרבה יותר עבור זכיינים רבים. חוזה זכיינות הנערך בין חברה מזכה לזכיין, יכול לזכות להצלחה רבה כל עוד הוא מנוסח בהתאם לעקרונות הקוד האתי.
הקוד האתי בעסקאות זכיינות מעיד על אמינותה של החברה המזכה, ובכך מאפשר לה ליהנות מגיוס קל יותר של זכיינים רציניים, וממעמד רציני יותר מול גורמים חיצוניים כמו בנקים, וכד'. מבחינת הזכיינים, הרי שאלו נהנים מהקוד האתי בצורה כזאת שבה הם נחשפים לנתונים מהותיים שחייבת החברה המזכה להציג. כך הם באמת יכולים לבחון דברים חשובים ואפילו קריטיים, כמו את מיומנותה, אחריותה, רצינותה, ומשאביה של החברה המזכה.
חשיבותו של ה-מג"ןבכדי שהזכיינים יוכלו ליהנות בצורה מלאה מאותו קוד אתי, יש צורך להבהיר מראש נושאים חיוניים לפני התקשרות בעסקת זכיינות, ויש לספק לזכיין מידע החשוב לאותה התקשרות שנוצרת בינו לבין החברה המזכה. ה-מג"ן הוא ראשי תיבות של "מסמכי גילוי נאות", ואותם מסמכים המפורטים במג"ן צריכים להיות מועברים מהחברה המזכה לזכיין, זמן מסוים לפני שההתקשרות הופכת לרשמית, בכדי שזה יבחן כאמור בצורה מדויקת את החברה שאיתה הוא עתיד להיות קשור בצורה עסקית.
כך יוכל הזכיין לבדוק נתונים בעלי ערך רב, כמו בעלים, היסטוריה משפטית, סניפים, קניין רוחני, אזור הזיכיון, עסקים נוספים, ליווי הזכיין, גיוס זכיינים, בקרה, וסיום החוזה. עסקת זכיינות איכותית תהיה כזו שבה נוצרת התקשרות עסקית על סמך גילוי נאות של מסמכים המוגשים לזכיין כשהם ערוכים בצורה מוסכמת, ברורה, ואחידה. על מסמכים אלו להיות כתובים בלשון פשוטה ולא בלשון משפטית.
נקודות עיקריות בקוד האתי בעסקת זכיינות יש נקודות חשובות שהן אלו שהופכות את הקוד האתי לדבר שימושי וחשוב. אם נתייחס לתדמיתה של הרשת כרשת רצינית, הרי שהקוד האתי אומר שעליה להפעיל סניף ראשי (או סניף דגל) במשך תקופה סבירה לפני שהיא מבצעת מהלך התרחבות ומפעילה רשת בשיטת זכיינות. בנוסף, הקוד האתי מצביע על התנהלות חשובה של הרשת, שבה היא מתחייבת להמשיך ולהשקיע בכדי לפתח את הרשת במשך תקופת ההתקשרות עם זכייניה השונים.
גם נושאים כמו הצהרת בעלותה של הרשת על הסימנים המסחריים המזהים שלה (או הזכות החוקית שיש לה בשימוש בסימנים המזהים), וההתחייבות לספק הדרכה ראשונית ותמיכה שוטפת בנושא תפעול העסק במשך כל תקופת הזיכיון, הם רלוונטיים לקוד האתי. מחינת הזכיין, קוד אתי של עסקת זכיינות מחייב אותו לשמור על מוניטין העסק ותדמיתו, לספק מידע לחברה המזכה בהתאם לחוזה, להשקיע בפיתוחו של הסניף, להעניק לרשת גישה חופשית למסמכים רלוונטיים, וכמובן, לא למסור מידע על הרשת לצד שלישי (בתקופת הזיכיון וגם לאחריה)
ההבדל בין עצמאות לזכיינות
דילמה בסיסית בנושא זכיינות כל מי שמתעניין בנושא המורכב והמרתק של זכיינות מגלה יתרונות וחסרונות שונים. אין ספק כי מאחר ושיטה זו פורחת בעולם כולו, הרי שיש לה לא מעט יתרונות להציג. זכיינות כבר תרמה לחברות/רשתות ולאנשי עסקים, שהפכו לזכייניהן ע"י חוזה עסקי המציג סוג של שיתוף, את האפשרות ליהנות מצמיחה ומהכנסות מכובדות. אך שיטה מוצלחת זו אינה תמיד מושכת אנשי עסקים מסוימים, מאחר ומבחינתם זכיינות, טובה ככל שתהיה, היא דבר המונע מהם את החופש העסקי שהם מבקשים.
ישנם אנשי עסקים שמרגישים כחלוצים בתחומם ולכן עבורם זכיינות מציגה דילמה שקשה להם להתמודד איתה. רשת מזכה מכתיבה לא מעט תנאים לזכיין, והיא יכולה גם למנוע כל חשיבה יצירתית או פיתוח נקודות מבט רעננות יותר, כך שהדבר יכול להפריע ללא מעט אנשי עסקים שמדמיינים את עצמם כשליטים הכל יכולים של עסק שבו הם משקיעים את מיטב זמנם, כישרונם, וכספיהם.
לעמוד לבד או לקבל גיבוי ההתלבטות של אדם שאוהב עצמאות יכולה להיות קשה מאוד כשהוא בודק התקשרויות שונות של שיטות זכיינות ומגלה כיצד הוא יכול ליהנות מתמיכה איכותית של הרשת המזכה. לא מדובר רק בתמיכה בשלבים הראשונים של פתיחת הסניף החדש אלא גם בליווי צמוד שיכול להעניק משענת חשובה ופתרונות מוכחים עבור כל בעיה או קשיים שאיתם מתמודדים הזכיינים.
די בכך שנדמיין כיצד בעל עסק אמור לעמוד מול ספקים, לקוחות, נותני שירותים, רשויות מקומיות, חברות ניהול, בעלי המבנה, עובדים, ניהול שכר וחשבונות, הפקת דו"חות וניתוחם, ועוד גרמים ואלמנים אחרים, בכדי להבין כי לא מדובר בדבר קל. מי שדילמת ה"עצמאות מול זכיינות" מכבידה עליו, חשוב שיבדוק את היתרונות שרשת מזכה יכולה להעניק, אל מול רצונו האישי שכל מילה שלו תהיה זאת שמשפיעה על העסק ללא כל התערבות חיצונית.
לעתים זה רק עניין של אופימאחר ואנו בני אדם, הרי שלא תמיד אנו יכולים להשוות בין רגישותו של אדם זה מאחר ואין אנו יכולים להכניס למשוואה, שבה משקלל כל אחד כדאיות של שיטת זכיינות מבחינתו האישית, את ה"אגו" של כל בן אדם. חשוב להזכיר כי מעבר לגיבוי ולתמיכה שמעניקה רשת איכותית בהתאם לעסקת זכיינות, הרי שאותו אדם בעל "אגו" מעט "בעייתי", לא יוכל לקבל את נושא הביקורות, ההדרכות, ואפילו הליווי הצמוד ממנהל ברשת, בצורה מכובדת ועניינית.
זכיינות הרי דורשת מהזכיין לפתוח את הסניף בשעה מדויקת, ואף הימנעות חד משמעית של כל צעד עצמאי שהוא (ולו הקטן ביותר), ולכן מי שלא מסוגל לקבל על עצמו החלטות חיצוניות הנוגעות למדי העובדים, עיצוב הסניף, וכל דבר שלעתים נושא אופי אישי, יתקשה לקבל על עצמו חוזה זכיינות מקיף ומחייב. לכן חשוב להבין כי לעתים ההתלבטות נטולה היבט עסקי, אלא שהיא עניין של אופי בלבד.