זכיינים
זכיינים
הרצון להרחיב את נקודות המכירה
לאנשי עסקים שמנסים להגדיל את עסקיהם יש שאיפות שלא תמיד תואמות את יכולותיהם הכספיות. בכדי להפוך חנות אחת למוצרי טבע למשל, לרשת בעלת סניפים בנקודות רבות על מפת ישראל, יש צורך במימון רחב היקף ובלא מעט סיכונים והתחייבויות. אולם אם משווקים את הרשת למספר מבוקר של זכיינים ניתן לראות כיצד האפשרות להפוך למותג גדול ומוכר עוד יותר, יכולה באמת לקרום עור וגידים. אלו המבקשים לנהל סניפים של חברות רציניות, מחפשים את יצירת הקשר בינם ובין החברה, בכדי לזכות ביתרונות רבים, המגיעים בזכות שם המותג ובזכות הליווי המקצועי של הרשת.
הרשת מבחינתה מחפשת אנשי ניהול שיהיו מספיק מוכשרים בכדי לקחת את נקודת הפתיחה החזקה שניתנה להם, ולהפוך אותה לסיפור הצלחה בשטח הגיאוגרפי שבו ממוקם הסניף שפתחו. רק בעזרת שילוב נכון בין זכיינים בעלי גישה עסקית רצינית, וחברה/רשת שמסייעת במציאת המקום הטוב ביותר לפתיחת הסניף, בגיוס עובדים, באספקה ממרכז לוגיסטי, וכד', ניתן לראות כיצד מספר הסניפים גדל ואת מודל זכיינות מספק הצלחה רבה.
מרשת פיצריות ועד למפעל הפיס
לנו כצרכנים נותר רק לפקוח את עינינו ולראות עד כמה אנו מוקפים במותגים מוכרים. לעתים אנו יכולים לחזות כיצד רשת קטנה בת 3 או 4 חנויות הופכת בתוך זמן קצר יחסית לרשת בת כ-20 סניפים הממוקמת כמעט בכל נקודה אסטרטגית בישראל. זכיינים רבים עושים הכול בכדי שלא לפספס הזדמנות עסקית שמציעה להם רשת מוכרת מתחום המזון או מכל תחום אחר שיש לו ביקוש בישראל.
גם גופים ממשלתיים, באמצעות הרשויות המנהלות אותם, מציעים לאזרחים ולבעלי עסקים להיות זכיינים באמצעות שיטת זכיינות של מפעל הפיס והטוטו. מדובר בשיטה מוצלחת שיכולה להביא שקט וביטחון לשני הצדדים המקושרים בעסקה ביניהם. בצורה כזאת זכיינים מתחילים את דרכם העסקית בצורה הרבה יותר בטוחה, והרשת אינה נדרשת להוצאות מימון גדולות ולמערך ניהול עצום שיכול "לחלוב" ממנה לא מעט כספים בכל חודש ולהפוך אותה למסורבלת ולא תחרותית.
התאמתו של הזכיין לחברה
חברות רבות בוחרות להם זכיינים שונים, כשהן מקפידות לעשות זאת בהתאם לאופי החברה ולרוח שהם מנסים להחדיר למי שנקשר איתם בחוזה זכיינות. ישנן לא מעט דרישות העומדות מול זכיינים שונים, והסיבה לכך היא הרצון לצאת ביחד לדרך רווחית עבור שני הצדדים. זכיינים יידרשו ללמוד את השיטה העסקית של הרשת, להשקיע בפרסום, לרכוש את מוצריהם דרך/אצל החברה המזכה, ללמוד את דרכי העבודה של הרשת, ועוד.
בנוסף, יכולה החברה המזכה גם לערוך ביקורות שונות בכדי לראות האם זכיינים מסוימים מקפידים על שמירת הכללים הנ"ל או שהם עושים בסניף ככל העולה רוחם. מאחר והזכיינות מושתת על קווים ברורים של הצגת המותג בצורה אחידה בכל סניפי הרשת, הרי שאותם זכיינים שלא שומרים על כללים אילו יכולים להיענש בביטול החוזה או באי חידושו.