כיצד זה החל - זכיינות
כיצד זה החל - זכיינות
התרחבותם הראשונית של מותגים גדולים
גם במאות הקודמות שמענו על אנשי עסקים באירופה הקדומה שהפכו את העסק המשפחתי או הפרטי שלהם לאימפריות ידועות ומכובדות. אך אם בעבר היה מדובר בהתרחבות עסקית שדרשה מימון עצמי והשקעה עצומה, הרי שלפני כ-160 שנה בערך, נולדה שיטה חדשה שמשרתת כיום חברות רבות בעולם המסחר המודרני, זכיינות. זכיינות באה לשרת עסק פרטי שמעוניין להתרחב בצורה קלה יותר מאשר בדרך ה"מסורתית", של השקעת כספים רבים והפעלת מערכות עצומות בכדי לתפעל את הסניפים או השלוחות שהוקמו.
בסביבות שנת 1,850 שיפר אייזק זינגר את מכונת התפירה והיה מעוניין מאוד להפיץ אותה לכמה שיותר בתי אב. לאחר שנכשל בהפצה עצמאית החל לחלק זיכיונות לאנשי עסקים, שהצליחו להפיץ את מכונת התפירה שמוכרת כיום לכולנו. גם ג'ון פמבלטון ערך אינספור חוזי זכיינות למשקה טעים שייצר, קוקה קולה. הרעיון תפס כמו אש בשדה קוצים, וחברות רבות הבינו את הפוטנציאל הגלום בשיטה זו, שממשיכה לזכות בהצלחה גם היום.
אמריקה של המאה ה-20
העולם המשיך להתקדם והמאה ה-20 הפכה את חיינו למודרניים הרבה יותר. עסקים רבים צצו ברחבי ארה"ב, אירופה, ולאחר מכן בשאר חלקי העולם, ולרבים מהם זכיינות נראתה השיטה הטובה ביותר להתרחב ולשלוט על כמה שיותר אחוזים משוק המכירות, בכדי "לנטרל" מתחרים אפשריים. כך הופיעו חוזי זכיינות שלא עסקו רק בשיווק מוצרים פיסיים או עסקיים אלא הדגישו דווקא את ענף המזון, ובמיוחד המזון המהיר.
בשנות החמישים בנתה ארה"ב אוטוסטרדות רבות לאורכה ולרוחבה, והדבר הביא לפריחה של רשתות המזון המהיר. הפריחה התבססה על זכיינות שרכשו אנשי עסקים רבים שלא רצו לפספס את ההזדמנות העסקית שנוצרה לפניהם. לא נפתיע אף אחד אם נציין שמקדונלד'ס היא החברה המזכה הגדולה ביותר בעולם, ואין ספק כי גם עבורה שנות החמישים היוו את הקפיצה הגדולה שלה קדימה. כיום קיימת בארה"ב אגודה בינלאומית לענייני זכיינות – IFA, והיא מסדירה ומפקחת על הנושא בכל היבטיו השונים.
מה לגבי ישראל
ישראל של היום היא הרבה יותר קפיטליסטית ומסחרית מאשר בשנות השבעים והשמונים, ולכן זכיינות היא דבר שמוכר היטב בימים אלו גם אצלנו. האינפלציה של שנות ה-80 הסתיימה לה, ואפשרה לעסקים רבים לנשום לרווחה ולנסות להתרחב ולהתפתח. זכיינות הייתה אז מילת המפתח בישראל והציבור זכה לראות בפתיחת רשתות כמו בורגר ראנץ', קפולסקי, שילב, הרץ, ועוד שמות מותגים מוכרים מהארץ ומחו"ל.
מי שללא ספק עשתה את ה"רעש" הגדול ביותר כשהחליטה להתרחב סוף סוף גם לישראל הקטנה, היא שוב מקדונלד'ס העצומה, ששינתה את ענף המזון המהיר בישראל מהקצה אל הקצה. אין ספק כי זכיינות היא רעיון חכם שמאפשר לשני הצדדים שנקשרים בו בחוזה מוסדר, ליהנות מיתרונות רבים, כל עוד כל אחד מהם מבין כי הוא מחויב לכללים ולנהלים שאינם ניתנים לכיפוף וליוזמות פרטיות.