מילון מונחים לתחום הזכיינות
מילון מונחים לתחום הזכיינות
זכיינות היא נושא מרתק שיש בו לא מעט נקודות חשובות לכל צד בעסקה. ננסה לעשות קצת סדר בעזרת מילון מונחים נקודתי שיסייע להבין את המשמעות של מושגים שונים בתחום הרחב הזה.
זכיינות – קשר הנוצר בין מזכה לזכיין למטרות עסקיות ובהתאם לתנאים שמוסכמים על שני הצדדים.
זכיין – הצד המבקש מחברה או מרשת מזכה את הסכמתה להעניק לו זיכיון תמורת סכום כסף ותנאים נוספים שבהם הוא מחויב לעמוד.
זיכיון – אפשרות להשתמש במוניטין ובנתונים נוספים של חברה מזכה בכדי להיות חלק "אוטונומי" (בצורה יחסית ובתנאים שנקבעו) מהרשת המזכה.
סינון זכיינים – רשתות מזכות מעבירות את מבקשי הזיכיון בדיקות שונות בטרם הן מחליטות כי כדאי לחתום על חוזה זכיינות עם אחד או עם כמה מהם.
הסכם/חוזה זיכיון – זכיינות מקבלת תוקף חוקי רק לאחר חתימת חוזה בין הצדדים, שמחלק את האחריות ואת תרומתו ושיתופו של כל אחד מהצדדים.
מזכה – החברה או הרשת שמעוניינת לערוך חוזי זכיינות עם אנשי עסקים המתאימים לשיטתה ולדרך ניהולה.
מודלים – סוגי זכיינות שונים המשתנים בהתאם לאופיו של עסק מסוים.
מתכונת - אחד מהמודלים. לדוגמא זכיינות הכוללת לא רק אפשרות למכירת המוצרים אלא גם מכתיבה את צורת הניהול ומראהו של הסניף, או זכיינות שמשאירה לזכיין שיקול דעת גדול יותר ומתמקדת רק בהיתר למכור את מוצרי הרשת המזכה.
היקף - לעתים הסכם יכול להקנות לזכיין אפשרות לפתיחת יותר מסניף אחד של הרשת המזכה. כך הדבר לגבי הסכם אזורי שבו יש לזכיין אפשרות להתפתח ולפתוח סניפים או להרחיב את ההפצה (בתיאום עם הרשת). במידה ומדובר בחברה מזכה מחו"ל הרי שהזכיין יכול לזכות בשליטה על ההפצה והשיווק במדינה כולה.
תמלוגים – הסכומים שעל הזכיין לשלם למזכה על בסיס קבוע בצורה הנגזרת מרווחיו או ממחזור עסקאותיו, בהתאם לחוזה שערכו ביניהם.
קונסיגנציה – שיטה שבה אין הזכיין רוכש את המוצרים מהחברה המזכה אלא מקבל אותם ללא עלות. בצורה זו הוא מפריש אחוזים מסוימים מכל מוצר שנמכר, אך נהנה מכך שלא נזקק להוצאות מימון גבוהות בכדי לממן את רכישת המוצרים עצמם, ומכך שהוא משלם למזכה רק לאחר שמכר את המוצרים בפועל.
דמי השתתפות – הדבר קשור בד"כ להשתתפות הכספית של הזכיין בהוצאות הפרסום הכלליות של הרשת. אין הוא שותף להחלטה לגבי סוג הפרסום אך הוא נהנה מתוצאותיה.
בלעדיות – בכדי למנוע מעצמו פתיחת סניפים של אותה רשת מזכה בסמוך לשטח הגיאוגרפי שלו, יכול הזכיין לבקש בחוזה זכיינות שהוא יהיה הזכיין הבלעדי באזור מסוים.
תמורה – כמו תמלוגים. התמורה שמגיעה למזכה מהזכיין על בסיס קבוע.
תקופת זיכיון – הסכם זכיינות נקבע מראש לגבי משך ההתקשרות בין הצדדים. אך כמו שמצד אחד יש אפשרות לאופציות להארכה, כך גם יש אפשרות לביטול ההסכם או לאי חידושו ברגע שהחברה המזכה בדקה וקבעה כי הזכיין עבר בצורה מהותית על חוקי הרשת או חרג מההסכם שביניהם.
מכירת מניות – זכיין המעוניין למכור את הסניף שלו יכול לפגוע בחברה המזכה אם זו תמצא שחוזה זכיינות שערכה עימו לא יתאים לה בכל הקשור לרוכש החדש. לחברה המזכה יש זכות סירוב במקרה שכזה.
זיכיון מאסטר– קבלת זיכיון המאפשר מכירת זיכיונות משנה באזור שלגביו קיבל הזכיין את הזיכיון.