פתיחת עסק תחת זיכיון של מותג קיים
פתיחת עסק תחת זיכיון של מותג קיים מקנה יתרונות רבים. הרשת מעניקה לזכיין את הניסיון העסקי שלה, וכן את המוניטין והתדמית של מותג קיים ומצליח. הרשת אף לוקחת על עצמה לעתים את האחריות לפרסום ברמה הארצית של המותג, דבר המועיל במישרין לזכיין ולסניף שבבעלותו. עם זאת, הסכם הזיכיון עשוי להיות מגביל מאוד ולהותיר מעט מאוד מקום לחופש פעולה עבור היזם. לעתים, התוצאה של הגבלות אלה תהיה חוסר היכולת של היזם להתמודד עם קשיים בפיתוח העסק משום שידיו יהיו כבולות על ידי ההסכם.
מסיבה זו לא כל רשת תתאים לכל זכיין. בבואנו לבחור את המזכה עמו נעבוד, יהיה עלינו לחשוב עד כמה נהיה מוכנים לוותר על שיקול דעתנו לטובת הנהלת הרשת והמותג.
רשתות מסוימות מפקחות ומכתיבות כמעט כל היבט בפעילות הזיכיון – החל מהספקים של כל פריט, דרך העיצוב והמראה הכללי של העסק, וכלה בפרטים קטנים הנראים חסרי משמעות כגון רוחב המדפים, מיקום הקופה הרושמת וכן הלאה. רשתות אחרות מעניקות חופש פעולה מסויים ליזם להכניס לעסק מוצרים נוספים או לפתח בעצמו פרקטיקות עסקיות המתאימות לתנאים המקומיים בהם הוא פועל. כל עסק צריך להתחשב גם בנושא ניהול נכסים מסחריים באופן שיתאים לו. זאת מכיוון שעסק שלא מנוהל טוב, יכול להוביל להתפרקותו.
כך למשל יהיו רשתות אשר יתירו לזכיין לפרסם באופן מקומי את הסניף שפתח במקום להסתפק בפרסום ברמה הארצית הניתן על ידי הרשת עצמה. מזכים מסוימים יעניקו גמישות בבחירת הספקים (חישבו למשל על ההבדל בין פתיחת סניף של שיפודי אווזי לבין פתיחת סניף של מקדונלדס), בתמחור המוצרים והשירותים, בעיצוב וחזות העסק ועוד.
לכן על היזם לחשוב היטב על מידת החופש בה הוא מעוניין בהפעלת העסק כאשר הוא בוחר את המזכה עמו יעבוד. בחירת זיכיון המעניק חופש גדול יותר תסייע במניעת חילוקי דעות והפרות של הסכם הזיכיון בהמשך הדרך. בחירת זיכיון המטיל דרישות והגבלות רבות ומפורטות אמנם תגביל את שיקול דעתנו כזכיינים, אך עם זאת היא תבטיח כי העסק שלנו יפעל על פי נוסחה בעלת הצלחה מוכחת בכל היבט אפשרי של העסק.
לכן, חשוב כי נבין היטב את מכלול התנאים המופיעים בהסכם זכיינות ונשקול לאורם את מידת החופש שנקבל כזכיינים, ונחליט האם היא מתאימה לנו.